Tuti.lt

Tavo laisvalaikis internete

Iki 2025 metų bus išregistruota 85 tūkst. neveikiančių juridinių asmenų

Aktuali informacija ir duomenys apie juridinius asmenis yra esminė sąlyga link didesnio skaidrumo, visuomenės pasitikėjimo verslu ir efektyvesnio valstybės institucijų funkcionavimo. Per ilgą laiką Juridinių asmenų registre susikaupę duomenys apie tūkstančius jau neveikiančių įmonių ir organizacijų ne tik neleidžia turėti tikslių duomenų, bet ir daro netiesioginę žalą valstybei. Siekdamas, kad kaupiami duomenys būtų kuo tikslesni ir aktualūs, Registrų centras per ateinančius keletą metų ketina išregistruoti apie 85 tūkst. neveikiančių juridinių asmenų.

„Registrų centro tvarkomame Juridinių asmenų registre turi būti kaupiama tiksli, išsami ir naujausia informacija apie Lietuvoje veikiančius juridinius asmenis. Kasmet šalyje įregistruojama po daugiau kaip 10 tūkst. naujų juridinių asmenų, tačiau, kaip rodo praktika, nemaža dalis jų per keletą metų praktiškai nustoja veikę. Tą galime matyti iš turimų duomenų – šiuo metu turime apie 85 tūkst. juridinių asmenų, kurie jau daugiau kaip 5 metus neatnaujina jokių duomenų apie save ir daugiau kaip metus vėluoja pateikti savo metinę finansinę ataskaitą. Atsakingai tvarkydami duomenis ir siekdami, kad registre būtų kaupiama tiksli ir teisinga informacija, iki 2025 metų numatome išregistruoti visus veiklos nevykdančius juridinius asmenis“, – sako Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis.

Jo teigimu, veiklos nevykdančių juridinių asmenų duomenų tvarkymas lemia ne tik papildomus kaštus Juridinių asmenų registro tvarkytojui (t. y. Registrų centrui), bet ir apsunkina kitų institucijų, naudojančių šio registro duomenis, veiklą. Didelis neveikiančių juridinių asmenų skaičius taip pat iškreipia statistinius duomenis ir neleidžia turėti tikslaus paveikslo apie šalyje veikiančias įmones ar organizacijas. Be to, neveikiančiais juridiniais asmenimis gali būti pasinaudojama ir nusikalstamais tikslais.

Registrų centro duomenimis, šiuo metu Juridinių asmenų registre yra įregistruota daugiau kaip 250 tūkst. juridinių asmenų. Pastaruosius metus registrą kasmet papildo vidutiniškai 13 tūkst. naujų juridinių asmenų.

Ilgas išregistravimo procesas

Registrų centras yra viena iš valstybės institucijų, galinčių inicijuoti juridinio asmens likvidavimą. Juridinių asmenų išregistravimas iš Juridinių asmenų registro yra ganėtinai ilgas procesas: vadovaujantis teisės aktų nuostatomis, nuo pranešimo juridinio asmens valdymo organui apie numatomą inicijuoti likvidavimą iki juridinio asmens išregistravimo užtrunka apie 15 mėnesių.

„Siekdami kaip įmanoma pagreitinti neveikiančių juridinių asmenų likvidavimą peržiūrėjome vidinius procesus ir automatizavome dalį darbų. Jau nuo praėjusių metų sprendimus inicijuoti juridinio asmens likvidavimą suformuoja vadinamasis „robotukas“, kuris leido atsisakyti popierinių formų pildymo ir padėjo sutaupyti su tuo susijusias laiko sąnaudas. Visa tai leidžia Registrų centrui per metus inicijuoti iki 15 tūkst. juridinių asmenų likvidavimų“, – kalba K. Maksvytis.

Nuo 2020 metų pradžios Registrų centras jau išsiuntė beveik 27 tūkst. pranešimų apie numatomą inicijuoti juridinių asmenų likvidavimą. Per šiuos metus teisinis statusas „inicijuojamas likvidavimas“ įregistruotas jau beveik 15 tūkst. juridinių asmenų (2020 m. – beveik 6 tūkst.). Šiemet, pasibaigus likvidavimo procedūrai, taip pat jau buvo išregistruota beveik 6 tūkst. juridinių asmenų. Tęsiant šiuos darbus, tikėtina, kad 85 tūkst. veiklos nevykdančių juridinių asmenų likvidavimo procesas bus baigtas 2025 metais.

Kaip pabrėžia Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius K. Maksvytis, juridiniam asmeniui įregistravus teisinį statusą „inicijuojamas likvidavimas“, jį atšaukti gali tik teismas.

„Pastebime, kad padaugėjo juridinių asmenų vadovų kreipimųsi į teismą su prašymais panaikinti minėtą teisinį statusą, nes, kaip paaiškėja, juridinis asmuo vis dėlto vykdo veiklą. Nenorint, kad juridiniam asmeniui būtų pradėta likvidavimo procedūra, jo vadovas turėtų laiku atnaujinti duomenis ir teikti finansines ataskaitas“, – primena K. Maksvytis.

Anot jo, gavus pranešimą iš Registrų centro apie numatomą inicijuoti likvidavimą, juridinio asmens vadovas turi nedelsdamas (ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo dienos) pateikti pranešime nurodytus dokumentus Registrų centrui. Jei likvidavimo procesas pradėtas Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) siūlymu, juridinio asmens vadovas turi kreiptis į VMI ir pašalinti priežastis, dėl kurių buvo inicijuotas likvidavimas.

30