2021-05-11

Tuti.LT

Tavo laisvalaikis internete

Motociklu į kelią tik tuomet, kai jis patikrintas

Baigiantis šaltajam sezonui, vos tik ima ilgėti dienos ir sušyla oras, motociklus dievinantys vairuotojai vis dažniau išrieda į gatves. Būtent šiuo laikotarpiu pastebimas augantis eismo įvykių, į kuriuos patenka motociklai, skaičius. Pavyzdžiui, 2020 m. gegužės mėnesį buvo užfiksuoti 5 eismo įvykiai, kuriuose žuvo motociklininkai (iš viso 2020 m. žuvo 17 motociklininkų). Kas lemia padidėjusį avaringumą po žiemos? Ant kelio dangos likę nešvarumai – žvyras, smėlis, nuo transporto priemonių nuvarvėję ir lietaus dar nenuplauti eksploataciniai skysčiai, vis dar šalta oro ir kelio dangos temperatūra, primiršti per žiemą motociklininkų įgūdžiai ir net tai, jog automobilių vairuotojai per žiemą atpranta nuo motociklininkų miesto gatvėse ir užmiesčio keliuose.

Pasak LTSA Priežiūros departamento Tyrėjų komandos specialisto Mindaugo Rozenbergo, labai dažnai eismo įvykio metu motociklas dūžta taip, kad įvykį tiriantiems tyrėjams nustatyti tikslią priežastį – žmogaus klaida ar motociklo techninė būklė – yra be galo sunku. Vis dėlto siekiant išvengti nelaimės kelyje vienas svarbiausių dalykų yra techniškai tvarkinga transporto priemonė. Ją įvertinti ypač svarbu dar iki motociklininkų sezono.

Padangos, važiuoklė ir motociklininko apranga yra tai, ką prieš sezoną vairuotojas privalo pasitikrinti pirmiausia.

 

Padangos


Motociklas yra dviratė transporto priemonė, todėl gera padangų būklė ypač svarbi. Jų pasirinkimas – labai individualus dalykas, priklausantis nuo daugybės veiksnių, o ypač nuo to, kur, kaip ir kokiomis sąlygomis važiuosime. Padangos susideda iš karkaso, gumos mišinio ir protektoriaus rašto, tad jas renkantis reikėtų atsižvelgti į šiuos aspektus:

  • Į dydį. Rekomenduojama rinktis gamintojo numatyto dydžio padangas su tinkamais apkrovos ir greičio indeksais. Jeigu dedame platesnes, siauresnes ar kitokio aukščio padangas, nei numatė gamintojas, keičiasi motociklo kinematika, kinta jo valdymas. Motociklą su platesnėmis padangomis sunkiau išlaikyti tiesioje linijoje, jis nesvirs į posūkius taip kaip su gamintojo numatytomis padangomis. Be to, modernių motociklų saugos sistemos, tokios kaip praslydimo kontrolė ar ratų antiblokavimo sistema, veiks ne taip efektyviai.
  • Į kilometražą. Įvertinkite, kiek per sezoną nuvažiuojate motociklu. Jeigu ruošiatės keliauti, rinkitės  kietesnio gumos mišinio padangas. Taip pat jei motociklas yra pritaikytas kelionėms, greičiausiai jo padangos bus aukštesnio profilio tam, kad jų konstrukcija leistų geriau įveikti kelio nelygumus ir važiuojant jaustis komfortiškai. Jei planuojate važiuoti prastesniais keliais ar bekele, padangos protektorius turėtų būti grubesnis.
  • Į meteorologines sąlygas. Jei dažniau važiuojate mieste, esant geroms oro sąlygoms (vengiant lietaus), vertėtų rinktis minkštesnio gumos mišinio padangas su retesniu protektoriaus raštu. Tačiau jei važiuojate į ilgą kelionę, kurios metu gali užklupti lietus, rinkitės padangas su tankiu protektoriaus raštu.
  • Į važiavimo stilių. Kiekvienas vairuotojas važiuoja skirtingai. Klaidinga manyti, jog pasirinkę pačias minkščiausias sportines padangas kelyje turėsite maksimalų sukibimą ir būsite saugūs. Sportinės padangos savo sukibimo savybes atskleidžia esant ypač aukštai temperatūrai, kurios niekaip nepasieksite normaliomis važiavimo sąlygomis.

Visais be išimties atvejais rekomenduojama eksploatuoti ne senesnes nei penkerių metų padangas. Taip pat verta atminti, jog pradedant eksploatuoti naujas padangas įdirbio metu (priklausomai nuo gamintojo, apie 200 km), reikia važiuoti ypač atsargiai. Nauja padanga turi pasiekti optimalų minkštumą ir šiurkštumą tam, kad atsiskleistų jos sukibimo charakteristikos.

Motociklo suvaldymui didelę įtaką turi padangų slėgis. Jį tikrinti reikia ne tik prieš prasidedant sezonui, bet bent kartą per savaitę.

Jei slėgis padangose per mažas:

  • motociklą sunku valdyti posūkiuose; jis nenori virsti, o posūkiui pasibaigus nenori grįžti į tiesią padėtį, motociklas tarsi plaukioja kelyje,
  • padidėja degalų sąnaudos,
  • padidėja padangų trintis su keliu – pakyla jų darbinė temperatūra, greičiau jos dyla.

Jei padangas pripučiate per daug, mažiname padangos kontakto plotą su keliu. O tai reiškia, kad sukibimas su kelio danga mažėja, o nelygumus įveiksite lyg važiuodami vežimu. Tinkamas padangų slėgis nurodomas lipdukuose ant motociklo arba vartotojo vadove.

 

Važiuoklė


Motociklo stabilumui ypač didelės įtakos turi važiuoklės techninė būklė. Būtina apžiūrėti motociklo rėmą, ar jame nėra korozijos židinių, įskilimų. Pakėlę motociklo priekinį ratą, paimkite už priekinės šakės galų ir pabandykite pajudinti ją pirmyn ir atgal – taip patikrinsite vairo kolonėlės laisvumą. Atkreipkite dėmesį į amortizatorių plunksnas – ant jų neturėtų būti alyvos, važiuojant ji gali patekti ant stabdžių diskų ir taip eliminuoti jų veikimą.

Pasitikrinkite, ar veikia motociklo žibintai, posūkių, stabdžių signalai, numerių apšvietimo lemputė. Jei pastebite klibėjimą guoliuose, pasitikrinkite rato užveržimą arba, jei reikia, pasikeiskite juos. Prieš važiuodami taip pat patikrinkite, kaip veikia stabdžių sistema. Įsitikinkite, jog stabdžių skysčio rezervuaruose stabdžių skysčio kiekis atitinka normą. Jame, bėgant laikui, atsiranda tam tikra koncentracija vandens, dėl kurio  stabdžių skystis gali užvirti. Taip gali nutikti, jei eismas mieste intensyvus. Virimo metu skystyje susidarę burbuliukai pavers stabdžių sistemą neveiksnia.

Pasitikrinkite, ar motociklo grandinė ne per laisva. Jei ji per mažai ar per daug įtempta, grandinė gali prašokti, netolygiai dils žvaigždutės, grandinė išsitampys arba gali nutrūkti ir užblokuoti galinį ratą važiavimo metu.

Motociklininko apranga


Kelių eismo taisyklėse iš motociklo vairuotojo reikalaujama dėvėti tik apsauginį šalmą, tačiau didesnį saugumą garantuos visa motociklininko ekipuotė.

„Sakoma, jog būsimam motociklininkui pirmiausia reikia įsigyti tinkamą važiavimui aprangą, o tik tuomet pirkti motociklą. Ir tai tiesa. Atsakingas šios transporto priemonės vairuotojas nepajudės be sertifikuoto, kokybiško ir tinkamo dydžio šalmo, motociklininko batų aukštesniu aulu bei pirštinių, kurios saugo ne tik nuo šalto oro gūsių važiuojant, bet ir nuo sužeidimų krintant nuo motociklo eismo įvykio metu“, – teigia motociklą vairuojantis LTSA tyrėjas.

Skirtingi gamintojai savo produkcijai suteikia skirtingą rekomenduojamą naudojimo laiką, tačiau įprastai nė karto nedužusį šalmą reiktų keisti kas 5 metus, striukę – kas 7 metus. Pirštinės ir batai yra tinkami naudoti apytiksliai 4 metus.

57
Dalinkis naujienomis