Tuti.lt

Tavo laisvalaikis internete

Nauji vėjai lizingo rinkoje: susidomėjimas elektromobiliais auga kartais

Populiariausios naujų automobilių markės Lietuvoje yra „Toyota“, „Volkswagen“ ir „Peugeot“. O naudotų – BMW, „Volkswagen“ ir „Mercedes-Benz“, rodo Šiaulių banko lizingo duomenys. Pakilus ir nesileidžiant kuro kainoms, auga susidomėjimas įvairių markių naujais ir naudotais elektromobiliais: gyventojai lizingu pernai įsigijo kone 3 kartus daugiau tokių mašinų negu 2020 metais.

„Čia yra įdomi tendencija. Matyti, kad dauguma tautiečių – tiek įmonės, tiek gyventojai – pirmenybę toliau teikia automobiliams su vidaus degimo varikliais. Bet susidomėjimas elektromobiliais akivaizdžiai auga. Jų pardavimai, palyginti su vidaus degimo variklius turinčiomis transporto priemonėmis, dar nėra dideli. Bet augimo tempas yra labai solidus – elektromobiliai tikrai populiarėja“, – sako Laimonas Zabitis, Šiaulių banko lizingo pardavimų vadovas.

Ką perka?

Anot jo, palyginamuoju laikotarpiu, nepaisant tebesitęsiančios lustų krizės, labai išaugo naujų automobilių pardavimai. Pašnekovas vardija: gyventojai ir verslas, naudodamiesi Šiaulių banko lizingo paslaugomis, pernai įsigijo 33 proc. naujų „Toyota“ markės automobilių, 13 proc. „Volkswagen“ ir 8 proc. „Peugeot“.

Naudotų kategorijoje populiariausi išlieka BMW. Pernai jų dalis sudarė 15 proc. Antroje vietoje yra „Volkswagen“ (11 proc.), o trečioje – „Mercedes-Benz“ (10 proc.).

„Taip pat pastebime, kad keičiasi santykis tarp naujų ir naudotų automobilių. Įdomu tai, kad verslo autoparkas jaunėja, o fiziniai asmenys ėmė pirkti daugiau naudotų automobilių. Štai, 2020 m. juridiniai asmenys turėjo 56 proc. naujų automobilių ir 44 proc. naudotų. O pernai – jau 64 proc. naujų ir tik 36 proc. naudotų. Tuo metu fiziniai asmenys 2020 m. pirko 41 proc. naujų automobilių ir 59 proc. naudotų, o 2021 m. – 33 proc. naujų ir 66 proc. naudotų“, – lygina L. Zabitis.

Šiais metais gyventojai ir verslai kol kas pirko 54 proc. naujų automobilių ir 46 proc. naudotų.

Už kiek perka?

Fizinių asmenų pradinė įmoka, palyginamuoju laikotarpiu, išsilaikė tame pačiame lygyje ir siekė vidutiniškai 29 proc. nuo perkamo automobilio kainos. Vidutinė pirkinio kaina siekė 22 tūkst. eur., o finansuojama suma – 16 tūkst. eur.

Įmonių atveju vidutinė pradinė įmoka sumažėjo nuo 23 proc. iki 19 proc., nes didėjo naujų automobilių finansuota dalis. Vidutinė įsigyjamo turto kaina siekė 27 tūkst. eur., o vidutinė finansuojama suma – 22 tūkst. eur.

Apskritai, 2021 m. vidutinė lizingu perkamų automobilių kaina siekė 26 tūkst. eur., o šių metų I ketv. – 29 tūkst. eur.

Augimo metai

Bendrai per praėjusius metus Šiaulių banko lizingo portfelis augo 25 proc., o šiais metais perkopė 210 mln. eur. ribą. Tiesa, dėl karo Ukrainoje sukelto neapibrėžtumo pirmomis karo savaitėmis lizingo užklausų buvo sumažėję. Šiandien rinka vėl auga.

„Vertinant pirmojo ketvirčio rezultatus matome, kad planuojant optimistiškas požiūris į lizingo rinką pasiteisino. Matome stabilų Šiaulių banko lizingo augimą“, – komentuoja L. Zabitis.

Anot jo, didžiausias iššūkis šiandien – norimą automobilį ne įsigyti, o jį gauti. Dėl jau kurį laiką besitęsiančios lustų problemos ir Ukrainoje kilusio karo, kuris tiesiog suplėšė tiekimo grandines, automobilių pristatymo terminas dar labiau pailgėjo.

Priklausomai nuo markės, laukti gali tekti net iki 24 mėn. Dėl to jau pernai ėmė kilti apynaujų naudotų automobilių paklausa. Tiesa, Šiaulių banko lizingas didžiausią augimą fiksavo naujų automobilių kategorijoje.

„Naudotų transporto priemonių segmente mūsų rinkos dalis ūgtelėjo tik truputį – nuo 14,39 proc. 2020 m., iki 14,67 proc. pernai. Tačiau stipriai paaugome naujų segmente – 2020 m. turėjome 7,64 proc. rinkos, o 2021 m. jau 11,05 proc.“, – skaičiuoja Šiaulių banko lizingo pardavimų vadovas L. Zabitis.

Paklaustas apie prognozes 2022 metams, jis mini ambicingus tikslus, bet neslepia, kad iššūkių bus. Ir daugelis jų bus susiję su lustų trūkumu.

„Visų pirma pandemijos, o tuomet ir Rusijos invazijos į Ukrainą sukelti trikdžiai stabdo visą naujų automobilių pramonę ir skatina prekybą naudotomis transporto priemonėmis. Jau dabar kai kurių naujų automobilių pristatymo kartais reikia laukti ir porą metų.

Perkate dabar, gaunate 2024 metų pavasarį. Nenorėdami tiek laukti, žmonės dažniau perka apynaujus naudotus automobilius. Tai lemia trejų-penkerių metų amžiaus automobilių trūkumą ir kylančias jų kainas“, – komentuoja L. Zabitis.

Specialisto teigimu, šiemet ir toliau trūks lengvųjų automobilių, todėl toliau kas mėnesį mažės registruojamų transporto priemonių.

„Vertinant sunkiojo transporto rinką, prasidėjus karui iš klientų girdime, kad stipriai sumažėjo vilkikų finansavimas. Mes vis dėlto stengiamės klientams padėti ir rasti finansavimo sprendimus šiuo išskirtiniu laikotarpiu“, – teigia pašnekovas.

Jis priduria, kad planuojant pasinaudoti lizingo paslaugomis ar imti paskolą šiemet reikėtų galvoje turėti ir tai, kad greičiausiai didės Europos centrinio banko palūkanų normos. Analitikų prognozės kažkiek išsiskiria, bet didžioji dalis šiemet prognozuoja bent vieną pakėlimą.

Ir ilgainiui tai turės neigiamą įtaką įmonėms ir fiziniams asmenims, ypač jeigu infliacija nesikeis.

Laukti – ne sprendimas

Vis dėlto kol kas situacija lizingo rinkoje dar palanki pirkėjams, nes intensyviai konkuruojantys bankai palūkanų normas laiko žemas.

Laurynas Boguševičius, automobilių prekybos įmonės „Deals on Wheels“ (DOW) įkūrėjas ir vadovas, patvirtina, kad bendrai (rinkos neskirstant į verslo ir privačių asmenų segmentus) dabar daugiausia perkama naudotų automobilių. Ši tendencija išryškėjo dar 2021 m., kai dėl lustų krizės ėmė trūkti naujų transporto priemonių.

„Įmonės negali laukti mašinų po 12-18 mėnesių, nes nuo to gali priklausyti verslo ateitis. Ilgas laukimo periodas ir privačius asmenis verčia rinktis naudotus automobilius.

Be to, galite pastebėti, kad daugiausia parduodama automobilių, kurių amžius nuo pusės iki trejų metų. Tokiu būdu pirkėjai išvengia nesąmoningo laukimo laikotarpio ir gauna beveik naują mašiną“, – sako L. Boguševičius.

Jis taip pat mini didžiulį elektromobilių šuolį ir besiformuojančią antrinę jų rinką. DOW vadovas skaičiuoja, kad elektromobilių pardavimai 2021-aisiais, palyginti su 2020 m., padidėjo beveik 3 kartus.

Ir toliau auga. Šiemet balandį, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu mėnesiu, augimas siekia 143 proc. Anot DOW vadovo, elektromobilių segmente kol kas parduodama daugiau naujų transporto priemonių, bet naudotų mašinų segmentas sparčiai auga.

„Viena iš pagrindinių augimo priežasčių yra ta pati kaip ir vidaus degimo variklių segmente – mašinų reikia laukti iki 18 mėnesių. Be to, naudotų elektromobilių rinka dar tik pradeda formuotis. Prieš kelis metus naudotų tebuvo vienas kitas – „Nissan“, gal dar „Toyota“ ir „Chevrolet“. Šiandien iš naudotų jau gali rasti kelis VW modelius, vieną kitą „Hyunday“, „Kia“, „Tesla“, „Renault“ ir kt.“, – pasakoja L. Boguševičius.

34