Tuti.lt

Tavo laisvalaikis internete

Prasto matomumo laikas keliuose: kaip tinkamai pasirūpinti automobilio žibintais

Trumpėjant šviesiajam paros metui ir prastėjant oro sąlygoms, važiuojamoji kelio dalis eismo dalyviams tampa prasčiau įžiūrima. Vairuotojams ir pėstiesiems ypač sudėtinga tose atkarpose, kurios nėra pakankamai apšviestos, o tokių šį rudenį dėl taupomos elektros energijos Lietuvos keliuose daugėja. Jose vienintelis išsigelbėjimas – tinkamos automobilio šviesos. Tamsiuoju sezonu jos turi būti ypač gerai sureguliuotos, kad vairuotojas kelyje laiku pastebėtų kliūtį ar kitus eismo dalyvius. Draudikai pataria, kaip automobilio žibintus paruošti tamsiausiam metų laikui.

Kai prie transporto priemonės vairo dažniau sėdate tamsiu paros metu, būtina daugiau dėmesio skirti saugumui kelyje. Dėl nepakankamo apšvietimo galite laiku nepastebėti pėsčiųjų, dviratininkų, paspirtukininkų, miško gyvūnų ar kitų kliūčių. Judant tamsiuoju paros metu ypatingą dėmesį reikia skirti atstumui tarp jūsų ir kitų eismo dalyvių. Taip pat būtina laikytis leistino važiavimo greičio, prireikus jį mažinti pagal kelio dangos būklę, oro sąlygas, o ypač – pablogėjus matomumui važiavimo kryptimi.

Važiuojant tamsoje svarbu pasirinkti tinkamą greitį ir būti ypač atsargiems, dar svarbiau – aiškiai matyti kelią. Prastai apšviestose kelio atkarpose tai užtikrins jūsų automobilio žibintų sukuriamas šviesos spindulys. Todėl, prieš išvažiuojant į kelią, būtina patikrinti automobilio žibintų būklę. Pastebėjus, kad priekiniai žibintai tapo blyškesni arba jų šviesos spindulys nėra pakankamai ryškus, juos būtina laiku sutvarkyti. Dažniausiai, jei apšvietimas visiškai dingsta, tereikia pakeisti lemputę ir problema bus išspręsta. Tačiau silpno apšvietimo priežastys gali būti įvairios ir jas reikėtų kuo greičiau išsiaiškinti, kad kelyje galėtumėte jaustis saugiai.

Žibintų efektyvumas žiemą  – svarbiausias

Plastikinis apsauginis žibintų stiklas

Automobilio priekinių žibintų dalis, lemputes, reflektorius, valdymo blokus ir kitas svarbias detales važiavimo metu nuo išorės aplinkos saugo skaidri organinio stiklo kompozitinės medžiagos apsauga. Tačiau, laikui bėgant ir veikiama saulės spindulių, ji gali pagelsti, tapti nepermatoma, slopinanti šviesą, taip pat ją gali subraižyti akmenys, nešvarumai ir kitos kelio šiukšlės.

Dėl pažeistos detalės žibintai gali atrodyti blankūs, net jei jie neturi kitų defektų ar pažeidimų. Jeigu joje nėra įtrūkimų, šią organinio stiklo kompozitinės medžiagos apsaugą galima pataisyti poliruojant, perlakuojant ar kitais atnaujinimo metodais, kad spindulys vėl taptų ryškus. Tačiau, jeigu ji yra pažeista, turėsite pakeisti šią detalę arba net pakeisti visą žibintą.

Automobilio elektronika

Viena galimų problemų – priekinius žibintus su maitinimo šaltiniu jungiantys laidai ir jų jungtys. Tai – elektros grandinės dalis, kuri tiekia elektrą žibintams, užtikrindama jiems reikalingą srovės galią. Jeigu šie laidai arba jungtys yra pažeisti ar paveikti korozijos, elektra jais negali laisvai tekėti, todėl jie turi būti suremontuoti arba pakeisti. Nors tokio remonto kaina nėra didelė, mechanikui jas pakeisti prireiks šiek tiek laiko, todėl svarbu laiku nuvykti į servisą, kad problema būtų kuo greičiau išspręsta.

Generatorius ir jo dirželis

Gali būti, kad problema slypi po automobilio kapotu: dažnai kaltas gali būti ir automobilio generatorius arba nusidėvėjęs generatoriaus dirželis.

Apie generatoriaus problemas dažniausiai praneša automobilio prietaisų skydelyje matomas įspėjamasis signalas. Tačiau dažnai nutinka taip, kad šis signalas nepasirodo, o akumuliatorius pakraunamas nevisiškai. Jeigu įtariate generatoriaus gedimą, galite patys atlikti nedidelius bandymus. Įjungus degimą, automobilio žibintai dega, naudojant akumuliatoriaus gaminamą srovę. Jei, užvedus automobilį, priekinių žibintų spindulys išlieka toks pat arba net pritemsta, gali būti, kad generatorius tiekia nepakankamai galios ir jį reikėtų patikrinti.

Jei iš žibintų sklindanti šviesa atsitiktiniais intervalais tai ryškėja, tai vėl pritemsta bei pasigirsta gumos girgždesiui būdingas garsas, tai gali reikšti, kad reikia patikrinti generatoriaus dirželio įtempimą ar jo susidėvėjimą.

LED, halogeninis ar ksenoninis apšvietimas

Šiuolaikiniuose automobiliuose dažniausiai montuojamas vienas iš trijų priekinio apšvietimo tipų – LED, halogeninis arba ksenoninis. Labiausiai paplitę halogeninių lempučių žibintai – jie yra nebrangūs ir lengvai prižiūrimi. Geltona jų šviesa yra švelnesnė, tačiau tokio tipo apšvietimas nėra toks energetiškai efektyvus.

LED lempučių apšvietimas beveik negeneruoja šilumos ir didžiąją dalį energijos paverčia šviesa. Tai reiškia, kad LED apšvietimas mažina automobilio degalų sąnaudas ir emisijas bei tarnauja ilgiau nei halogeninės ar ksenoninės lemputės. Tačiau LED žibintuose esantys šviesos diodai nėra keičiami, skirtingai nei ksenoniniai ar halogeniniai žibintai. LED žibintų keitimas yra daug brangesnis ir sudėtingesnis. Tačiau ksenoninių lempučių privalumas yra apšvietimo ryškumas. Jis net tris kartus ryškesnis už halogenines lempas.

Laikui bėgant, jų šviesos intensyvumas palaipsniui mažėja ir jos neužgęsta iš karto, todėl galima laiku suplanuoti jų pakeitimą.

Negalima pamiršti teisingai sureguliuotų žibintų

Tinkamiausias apšvietimas priklauso nuo jūsų poreikių. Tamsiuoju paros laiku tikrai ryškiausi bus ksenoniniai ir LED priekiniai žibintai. Halogeninis apšvietimas, jei žibintai yra tvarkingi, veiks lygiai taip pat gerai, bet kainuos pigiausiai. Žinoma, šviesos ryškumas priklauso ir nuo lemputės kokybės. Nors ksenoninės šviesos dažnai būna pačios ryškiausios, kokybiška halogeninė lemputė gali šviesti net ryškiau nei prastos kokybės ksenoninė. Prieš keisdami lemputes, pasikonsultuokite su specialistu, kad galėtumėte išsiaiškinti, kokį apšvietimą geriausia sumontuoti jūsų automobilyje. Taip per techninę apžiūrą išvengsite nereikalingų netikėtumų.

Tamsiausiu metų sezonu verta patikrinti ir šviesos spindulio aukštį. Jei automobilio apšvietimo elementai bus puikios būklės, bet jų šviesos spindulys nebus tinkamai sureguliuotas, vairuotojas kelyje nelabai ką matys ir trukdys kitiems eismo dalyviams, juos akindamas.

49